9 Şubat 2008 Cumartesi

Pazar kahvaltısı için sütlü örgü ekmek


Resimde gördüğünüz ekmeği bir pazar kahvaltısı için yapmıştım.

Geçen yıl bir ekmek makinası aldım. Makineyi birkaç kere kullandıktan sonra, nedense sıkıldım. Böylece ilk mayalı hamur denemelerim başladı. Hamur mayalamaktan çok keyif alır oldum.
Annem biz küçükken, sütlü örgü ekmekler yapardı. Ama ailem İzmir'de ben İstanbul'da olduğu için hamur mayalamayı öğretecek kimse yoktu bana. İş başa düşünce, annemden telefonda mayalı hamur hazırlama hakkında bilgi aldım ve kendim denemeye karar verdim. Allah'tan iyi bir gözlemciyim. Kendim yapmasam bile, annemi dikkatle izlerdim. Bunun bana mutfakta çok faydası oldu.
Siz de kahvaltı sofranıza lezzet katacak bir ekmek yapmak istemezmisiniz ?
Haydi o zaman mutfağa...
Sütlü Örgü Ekmek
Malzemeleri:
1 su bardağı ılık süt
1 paket yaş maya
1 yemek kaşığı şeker
100 gr tereyağ veya 1/2 bardak mısır özü yağı
1 çay kaşığı tuz
1 yumurta (akı içine, sarısı üzerine)
Üzeri için susam, ayçekirdeği içi, çörekotu, mavi haşhaş (veya bunlardan sevdikleriniz)
Aldığı kadar un
Yapılışı:Ilık sütü bir kap içerisine alalım ve şeker, ilave edip karıştıralım. Ardından yaş mayayı parçalayarak ilave edelim ve süt içerisinde eritelim. Bir kenarıya alalım ve kabarması için bekleyelim.
Başka bir kaba unu (takribi 3-4 bardak) ilave edelim ve ortasına bir çukur açalım. Kenarlarına tuzu serpelim ve küp küp doğranmış tereyağını ekleyelim. Bir köşesine yumurtanın akını ilave edelim. Kabaran mayalı sütü çukurun içine dökelim. Unu yavaş yavaş kenarlarından başlayarak sütle birlikte yoğuralım. Hamuru unlanmış tezgaha alalım ve hamur çok cıvıksa ve ellerinize yapışıyorsa, ele yapışmayıncaya kadar un ilave edelim ve hamuru iyice yoğuralım. Hamuru top haline getirip, kap içerisine koyalım ve üzerine hafifçe un serpelim. Kabın üstünü bir mutfak bezi ile örtüp, sıcak bir yerde (ben kalöriferin yanına koyuyorum) 30-40 dakika mayalanması için bekletelim. Bu sürenin sonunda hamur iki katı büyüklüğüne ulaşmış olacaktır. Kabaran hamuru tekrar tezgah üzerine alalım ve gazı çıkması için tekrar iyice yoğuralım. Hamuru üç bezeye bölelim ve her bezeyi çubuk haline getirelim. Çubuklardan bir saç örgüsü örelim. Üzerine yumurta sarısını sürelim. Üzerini, susam, çörekotu, mavi haşhaş,ayçekirdeği içi ile süsleyelim ve 15-20 dakika ılık bir köşede mayalanıp kabarması için bekleyelim. Önceden ısıtılmış 200 derecelik fırında üstü ve altı kızarıncaya kadar pişirelim.
Afiyet olsun.Herkese keyifli Pazar'lar..

Hiç yorum yok: